субота, 12. март 2016.

Општинско такмичење у лепом говору

Општинско такмичење у лепом говору у организацији Пријатеља деце и професора српског језика Десимира Пауновића, одржано је у суботу 12. марта 2016. године  у просторијама ОШ „ Вук Караџић“.
Учесник на овој смотри лепе речи, као и сваке године, била је и наша школа, коју је представљало десет ученика.

Име и презиме ученика
Име и презиме ментора
Прва узрасна група - ученици 1. и 2. разреда
Маша Шиљковић
Лела Петровић
Александар Јовашевић
Милена Аћимовић
Огњен Трифуновић
Јасмина Ћирјаковић
Друга узрасна група - ученици 3. и 4. разреда
Теодора Васовић
Маја Кораксић
Ивана Живковић
Катарина Габоровић
Лука Спасојевић
Горан Милисављевић
Трећа узрасна група - ученици 5. и 6. разреда
Лука Ћубовић
Бојана Никшић
Анастасија Лишанин
Бојана Никшић
Четврта узрасна група - ученици 7. и 8. разреда
Иванка Лазовић
Маријана Трифуновић
Софија Димитријевић
Тања Ђорђевић
На овом такмичењу, у веома јакој конкуренцији, ученици наше школе, традиционално, прошли су веома запажено и однели чак пет награда и једну похвалу. 







На Окружном такмичењу представљаће нас следећи ученици:
Име и презиме ученика
Име и презиме ментора
освојено место
Маша Шиљковић
Лела Петровић
I место
Лука Ћубовић
Бојана Никшић
I место
Софија Димитријевић
Тања Ђорђевић
I место
Лука Спасојевић
Горан Милисављевић
II место
Анастасија Лишанин
Бојана Никшић
II место
Теодора Васовић
Маја Кораксић
похвала
Маша Шиљковић, Лука Ћубовић и Софија Димитријевић - I место на Општинском такмичењу у лепом говору.

Овогодишње такмичење у лепом говору посвећено је Бори Станковићу, поводом сто четрдесет година од његовог рођења. Биографија, занимљивости из живота и дела овог великог српског писца однедавно се могу погледати на сајту који је део пројекта "Бора Станковић поново међу Врањанцима". Посетите овај сајт и упознајте се са животом и радом овог писца који је део лектире за основну школу.

Да се подсетимо ...
ПРАВИЛА ЗА ИЗРАЖАЈНО ЧИТАЊЕ И РЕЦИТОВАЊЕ
Шта је то изражајно читање?
То је убедљиво, упечатљиво, сликовито, јасно, течно и живо читање.  Једна реч може да има више значења, у зависности од смисла текста у којем се нађе, а исто тако се може и изговорити на много начина.
Које ћемо јој значење дати, питање је нашег умећа да владамо једном од највећих уметности - уметношћу говора. Рецитовање пак у говорној уметности има посебно место. То је облик говора у којем речи облаче своје најсвечаније рухо.
Због тога је важно:
• Ако излазиш на сцену, буди озбиљан, сигуран и одмерен. Није добро да истрчиш или да изађеш сувише споро.
• Читање и рецитовање почни након краће паузе, када се публика умири. Почни смирено и уздржано, тако да се осети да си се предао тексту.
• Док читаш или рецитујеш, требало би да се уживиш у садржај текста, то јест да замислиш оно о чему се у тексту говори. О томе Д. Калезић у књизи О рецитовању пише:
Кад песму читам – видим је,
Када је слушам – чујем је,
Када је говорим – она говори мене.
• Труди се да јасно изговараш сваку реч и да се сви гласови у свакој речи добро чују.
• Читање и рецитовање не треба да буду једнолични и досадни, већ неке делове треба да изговараш тише, а неке гласније, неке брже, а неке спорије. То зависи од садржаја текста и осећања која текст у теби побуђује.
• Важно је да поштујеш тачке, зарезе, узвичнике, упитнике и друге знаке интерпункције. Код сваког
знака треба застати, направити краћу или дужу паузу. Паузе су веома важне, јер дају моћ речима.
• Приликом рецитовања покрети руку и гестови треба да буду одмерени, у складу са оним о чему се говори у песми и са расположењем које постоји у њој.
• Важно је да читање и рецитовање буду природни, налик на свакодневни говор.
• Ради лакшег припремања, текст означи, према свом осећању, следећим знацима:
– – – – – овако означене делове текста читај или рецитуј тише
~~~~~овако означене делове текста читај или рецитуј гласније
| на овако означеном месту у тексту направи краћу паузу
|| на овако означеном месту у тексту направи дужу паузу
——— овако обележене речи посебно нагласи.