недеља, 20. мај 2018.

Наставници ОШ „Милица Павловић“ у Енглеској


Захваљујући пројекту „Подизање квалитета наставе применом пројектног метода“, подржаном и финансираном од стране Ерасмус + фондације, шест наставника наше школе (Биљана Лукић, Драгана Радмилац, Лела Симеуновић, Светлана Опарница, Младен Капларевић и Радован Васојевић) посетило је две школе у Енглеској. 
На тај начин имали смо прилику да упознамо систем образовања у Великој Британији.
Наишли смо на топао дочек колектива и ученика школе који су нам певали песму добродошлице на српском језику „Ружице румена“ и  приказали како они виде Србију у најбољем светлу, кроз слике и приче о нашем историјском и културном наслеђу, не  изостављајући и спортске резултате.
            Кроз посету школи  имали смо  прилику да се упознамо са свим елементима наставног рада – планирањем, припремањем, различитим моделима и методама учења, као и да се упознамо са различитим наставним материјалима. Основа рада у овим школама базира се на принципу пројектног метода кроз коришћење модерних технологија. Циљ оваког начина рада је, како су нам објаснили љубазни домаћини,  развој критичког мишљења код ученика. Настава се одвија у једној смени која траје од 9 до 15.30 часова. Ученици углавном немају домаће задатке, јер све неопходно заврше у школи. Наставници сматрају да деца код куће треба да се друже и забављају са родитељима.
Велики значај придаје се спорту и музици, као и развоју људских вредности и толеранцији. Универзалне вредности се у овом полугодишту прожимају кроз тему „Један свет једно срце“. Занимљиво је да се сваког петка, пред свим ученицима и наставницима школе, јавно похваљују ученици који су показали хуманост, толеранцију, напредак у раду, запажене резултате у спорту...
            Наставник има слободу да сам одреди време и начин презентовања одређеног градива јер нема класичну форму часа коју треба да испуни, као ни број часова који су предвиђени за одређену лекцију или област. Најважнији је исход тј. колико су деца усвојила предвиђене садржаје.  Оцењивање је формативно и пред сваким учеником наведен је исход који треба да усвоји. Тек када се један исход оствари, прелази се на други. Рад је индивидуализован и сваки ученик ради својим темпом, наставницима у томе помажу асистенти. Једно одељење може имати и више асистената који раде са ученицима који програм прате по прилагођеном садржају или имају тренутни проблем у савладавању новог градива. Националним тестирањем, које имају два пута у току основне школе, проверава се оствареност исхода.
Међупредметна корелација је присутна кроз све предмете, а у току првог часа, који траје сат и по времена, наставник може да ради и више предмета. Највећи утисак оставља тимски рад наставника и посвећеност, као и истраживачки задаци које ученици добијају уз сваку нову лекцију. Присутна је стална потреба да ученици кажу шта мисле и зашто је то што су научили важно и како би они то применили у животу,  нису оптерећени грешком јер се подразумева да је нормално у процесу учења грешити. Ученици ретко користе свеске, свакодневно пишу на таблицама.
Утисци које носимо из ове посете су невероватно јаки и позитивни. Много смо научили, а најважније је да нешто можемо применити и у нашој школи.  Најзначајнији су детаљи који се односе на планирање и реализацију пројектног метода, који је од следеће школске године  обавезан у првом разреду. Имали смо прилику да запосленима, с поносом прикажемо неке од наставних и ваннаставних активности наше школе. Кроз слике и описе, енглеске колеге су препознале заједнички ентузијазам и љубав према позиву.
Јединствена прилика за овакав начин стручног усавршавања донела нам је велико лично  професионално богатство.
Боравак у партнерској школи „White Rock Primary School“ дао нам је велику снагу и подстицај јер смо упознали енглеске колеге које дају све од себе да пренесу знање и вештине деци.